Пані Оксано, розкажіть про ваш життєвий шлях? Чому ви водночас із вдалою творчою реалізацією себе як художника вирішили зайнятися педагогікою?
Перші кроки були зроблені у 1992 році. У мене, молодого креативного науковця, були досить амбітні плани створити в Україні Національну школу дизайну. Починалося все із експериментального майданчика Академії педагогічних наук України, який згодом переріс у потужний Навчально-науковий комплекс, що включає в себе АРТ ліцей дизайну ім. Сальвадора Далі (з 5-го по 9-й класи), Мистецький коледж ім. Сальвадора Далі (фахова професійна освіта на базі 9-го класу) та повна вища освіта АРТ Академія сучасного мистецтва ім. Сальвадора Далі (бакалаврат, магістратура, друга вища освіта). У 2000 році нашою заслугою стало внесення в Державний кодифікатор/класифікатор професій спеціальності «Дизайн».
Як вам, відомій і популярній серед колекціонерів та поціновувачів мистецтва художниці, вдається поєднувати стільки іпостасей? Ви активно займаєтесь творчістю, знаний науковецьмистецтвознавець. За вашими книжками та монографіями навчаються студенти, ви керуєте таким передовим мистецьким навчальним закладом, а ще – мама та дружина.
Я насправді дуже щаслива людина, яка робить улюблену справу, і ВЕРНІСАЖ всі мої ідеї, сім’я, творчість, наука, педагогіка – це все частина одного цілого – мене самої. Я досить гармонійна і виважена людина, і перше, що я правильно зробила в самостійному житті – це вдало вийшла заміж. Коли поруч з вами по життю йде людина-однодумець, вам є з ким реалізовувати найамбітніші плани. Я пишаюся, що наш навчальний заклад готує фахівців, за якими вишиковується черга роботодавців. Про наші дизайнерські проекти знають далеко за межами України. Скажімо, Гран-прі Американського архітектурного конкурсу отримав випускник АРТ Академії ім. Сальвадора Далі. Наша кафедра комп’ютерної графіки і реклами готує потужну когорту гейм-дизайнерів, розробників комп’ютерних ігор, графічних дизайнерів, аніматорів. Наші випускники та студенти працюють у провідних компаніях, таких як «1+1 студія», СТБ, Новий канал, «Меркс», Національна архітектурна агенція – вони є розробниками національних проектів та авторами дизайнерських стартапів. Розробки Е-проїзного для мерії Києва, ребрендинги фірмового стилю від А до Я компанії «Антонов» та фірмового стилю «Динамо» Київ. Гордість АРТ Академії – це колектив суперпрофесіоналів, яким позаздрить будь-яка дизайнерська компанія! Це автори-розробники української гривні, мультиплікатори, гейм-дизайнери, фото- та відеодизайнери, загалом до навчального процесу залучені професіонали з 20 країн світу.
Взимку цього року в Національному музеї Тараса Шевченка ви тріумфально провели справжній арт-марафон #AURUM, який був наповнений магією творчості й силою мистецтва. Які ваші подальші плани та майбутні проекти?
У цьому році моя персональна виставка #AURUM набула грандіозних масштабів: експозиція займала всі зали музею, були показані 20 нових картин і трансформація моїх робіт в сферу дизайну. На виставці #AURUM представлено величезну кількість робіт, створених разом з моїми друзями – така творча синергія. Я ділюся з ними енергією, а вони – зі мною. Я захоплена, які приголомшливо красиві речі вони роблять, тож виставка – це наш успіх. Одному ж нудно працювати, замикатися в якихось стінах. У мене немає такого поняття, як «натхнення», я хочу малювати завжди, часто у мене просто не вистачає на це часу. Коли ж є хвилинка, я рада виплеснути це щастя на полотно, адже мені навіть більше подобається не результат, а сам процес роботи.
У чому ви черпаєте натхнення для своїх незвичайно барвистих і позитивних картин?
Напевно, це картинки з мого щасливого дитинства. У них все: казки, які розповідала бабуся, диво пізнання навколишнього світу, такого величезного і яскравого, який буває тільки в дитинстві, чудові книги з неповторним запахом друкарської фарби, які дарував мені батько. Натхнення – це ті миті, коли під враженням спогадів, відчуттів або колись побаченого виникає бажання вилити все це на полотно, поділитися почуттям сприйняття світу, властивого тільки тобі і нікому іншому. Тому більше подорожуйте, сміливо мрійте і згадуйте і натхнення неодмінно відвідає вас, що б ви не робили.
Сучасний світ настільки швидко змінюється, що людство ледве встигає слідувати таким стрімким змінам. Щоб відповідати нинішнім професійним вимогам, доводиться постійно вдосконалювати свої знання та навички, отримувати новий досвід, теоретичні та практичні вміння. Колись затребувані бухгалтера, перекладачі, юристи та банкіри перестають користуватися колишнім попитом, а на їх зміну приходять фахівці в сфері інформаційних технологій.
Дослідники світового ринку професій стверджують, зовсім скоро кропітку працю фінансистів, економістів, «продажників» та інших звичних для нас професій замінять роботи і комп’ютери. Місце роботи майбутньої людини — інтернет, тип зайнятості — фріланс, професійне спрямування — дизайн, web-графіка і програмування роботів. Через 10-15 років будуть затребувані люди з нестандартним мисленням, багатою гнучкою фантазією, здібностями до малювання і проектування. Ми підібрали 5 найбільш потрібних професій майбутнього, які допоможуть вийти людству на новий рівень у сфері інформаційних технологій і систем.
3D технології стрімко завойовують український ринок професій. Тривимірна анімація все частіше використовується при створенні фільмів, комп’ютерних ігор, графіки для інтернет-порталів. Головне завдання 3D дизайнера полягає в налаштуванні комп’ютерних персонажів для ігрових анімацій, забезпеченні руху і динаміки намальованих предметів і об’єктів. Говорячи простою мовою, 3D дизайнер сприяє «оживленню» неживих героїв ілюстрацій.
Роль геймдизайнера можна порівняти з функціями режисера при створенні фільму. Це фахівець, який несе відповідальність за проектування і цілісне бачення комп’ютерної гри. Геймдизайнер відповідає за розробку правил гри, її зміст, зовнішній вигляд, особливості ігрового процесу.
Такий фахівець повинен не тільки вміти розробляти ідею і концепцію гри, але і забезпечувати технічне «обслуговування» проекту. Справжній професіонал має навички малювання, веб-дизайну, 3D моделювання, має хороші знання в області програмування і математики.
Комп’ютерна графіка — ще один актуальний напрямок в сфері інформаційних технологій. Людина, що спеціалізується на створенні ігрової графіки, займається розробкою, редагуванням і збереженням намальованих зображень. Завдання такого фахівця полягає в розробці динамічних ілюстрацій, 3D малюнків, забезпеченні реалістичного руху з урахуванням законів оптики. Творець ігрової графіки редагує зображення за допомогою передачі освітленості об’єкта і з урахуванням його положення щодо світла. Таким чином, виходить малюнок, найбільш наближений до реального зображення.
Спеціаліст в сфері створення спецефектів займається розробкою зображень і сцен, що не існують в дійсності. Така робота проводиться для вдосконалення вже відзнятого матеріалу. Застосування спеціальних ефектів набагато дешевше зйомки природної сцени, тому їх часто використовують при створенні масштабних пожеж, повеней, різних катастроф, аварій. Технології створення візуальних ефектів в кіно бувають різними: макетна зйомка, домакетна, аніматроніка, піротехніка, спеціальний грим. Спеціаліст в розробці спецефектів повинен розбиратися у всіх особливостях зйомки нереальних картин в кіно.
Роботи, що допомагають сучасній людині справлятися з домашнім господарством — не фантастика, а реальність. Уже зараз в будинках українців приживаються роботи-пилососи, а також системи автоматизації житла (розумні будинки). Надалі з’являться побутові роботи, які допомагають виконувати складну домашню роботу. Роботи-доглядальниці, прибиральники, садівники, пристрої для вигулювання собак та інші різновиди машин — все це стане доступним для звичайної людини. Проектувальник домашніх роботів — одна з основних професій майбутнього. Така людина спеціалізується на програмуванні та розробці розумних машин для будинку, здатних виконувати різні завдання по господарству. Затребуваний проектувальник має навички програмування, створення штучного інтелекту, має системне мислення, розбирається в робототехніці.
Середньостатистичний сучасний житель мегаполісу часто задається питаннями, які навряд чи цікавили його батьків. Хоча, справедливості заради, варто відзначити, що наші попередники (під час свого життя наші ж ровесники) взагалі не підозрювали про існування якихось речей, без яких ми зараз обійтися не в змозі.
Так ось, один з найбільш популярних на сьогодні предметів обговорення звучить наступним чином: чи можна стати дизайнером інтер’єру, не маючи при цьому спеціальної освіти? До речі, при всій, на перший погляд, очевидності, відповісти на дане питання не так-то й легко.
Ви запитаєте, чому? Та тому що, як говорила обожнювана нашими батьками Вірочка зі «Службового роману», «немає нічого неможливого для людини з інтелектом». Між іншим, це підтверджується тим фактом, що серед дизайнерів зі світовим ім’ям є «самородки» без спеціальної освіти. Але, з іншого боку, таких дизайнерів «катастрофічно» мало. Тобто, звичайно ж, не все так просто. І зараз ми спробуємо розглянути основні обмеження, з якими можуть зіткнутися «доморощені» початківці дизайнери інтер’єру.
В першу чергу, варто відзначити недостатню кількість інформації з даної теми. Дивно, проте книг і журналів щодо будь-яких інших аспектів сучасного життя — хоч греблю гати. Так, ви без зусиль знайдете цікаві для вас відомості по маркетингу, суспільним відносинам, веб-дизайну, рекламі і цифровому фото. Але, разом з тим, дійсно якісна інформація по дизайну інтер’єру — це крапля в морі інших даних.
Звісно ж, якщо ви непогано володієте будь-якою іноземною мовою, то можна сказати, що вам пощастило більше, ніж іншим. Адже, кажучи про обмеженість інформації по дизайну інтер’єру, ми маємо на увазі книги і журнали, перекладені на українську або російську. Скажімо, близько 95% з них розраховані радше на любителя, ніж на професіонала (тобто будь-яких мало-мальськи корисних технічних рішень ви в них не знайдете), а тому грамотним фахівцем ви з їх допомогою не станете. Що ж стосується інших, то, по-перше, вони дуже дорогі, а по-друге, випускаються досить обмеженим тиражем.
З приводу інтернету, думається, і говорити не варто. Відомості, якими рясніє «глобальна мережа», в більшості своїй написані дилетантами, які мають про дизайн інтер’єру лише віддалене уявлення.
Наступне, про що треба пам’ятати, якщо ви вирішили зайнятися дизайном інтер’єру, це реальні технічні знання. Ви можете заперечити, що дизайнер «творить» в уже готовому приміщенні, де всі інженерні комунікації належним чином спроектовані.
Однак найчастіше робота дизайнера інтер’єру включає в себе не тільки перепланування кімнати і призначення приміщення, а й, як наслідок, перенесення комунікацій в більш зручне місце. Так що без основ, так би мовити, «архітектурної грамотності», ви тут не обійдетеся.
Крім цього, вам потрібно знати базові будівельні нормативи. Зрозуміло, ніхто не говорить про те, щоб пам’ятати всі дані правила напам’ять (таке, мабуть, нікому не під силу). Але орієнтуватися в них ви повинні, оскільки в процесі роботи нерідко виникають різні спірні питання, регулювати які — ваш прямий обов’язок.
Варто відзначити, що, мабуть, головна особливість дизайну полягає в тому, що йому важко навчити, однак можна навчитися. Так, навіть імениті викладачі не говорять своїм студентам, як треба робити — вони показують, як робити не треба. У зв’язку з цим, потрібно сказати, що фахова освіта важлива, скоріше, в тому аспекті, що в процесі навчання ви отримуєте безцінну можливість спілкуватися з викладачами та однокурсниками, ділитися ідеями, спостерігати, а також накопичувати так званий «візуальний досвід».
Добре розбиратися в оздоблювальних матеріалах, знати їх хімічний склад і фізичні властивості — окрема тема. Наприклад, для вас не повинно бути проблемою красиво і технологічно правильно поєднати паркет з плиткою. Причому, ви повинні розуміти, що вирішувати подібні завдання вам доведеться на кожному кроці. Саме звідси випливає здебільшого надто дорога вартість ваших помилок. Зіпсовані матеріали і марні будівельні роботи — це аж ніяк не те, за що вам платить замовник.
Однак і це ще не все. Абсолютно всі професійні дизайнери інтер’єру в один голос стверджують: гарний дизайнер інтер’єру — це аж ніяк не робота, а стиль життя. І постійні пошуки нової інформації, нового візуального досвіду і нових оригінальних поєднань — основні складові цього «творчого неспокою». Причому, займатися даними дослідженнями хороший дизайнер не припиняє навіть у вільний від роботи час.
І, нарешті, — кілька слів про «таланти». Безсумнівно, практично у кожної людини є так звані задатки. І вони у всіх різні. Але без розвитку своїх здібностей грамотним дизайнером вам не стати. Адже не дарма вважається, що геній — це всього лише 10 відсотків таланту і 90 відсотків праці.
Ну, і наостанок: якщо, незважаючи на всі перераховані вище нюанси, ви впевнені, що народжені для дизайну інтер’єру, то чому б вам все-таки не отримати спеціальну освіту?